Everything that can be invented has been invented

Citatet ovan sades av Charles H Duell. Jag tror nog de flesta är smarta nog att inte hålla med honom, speciellt eftersom han sa detta 1899. Det har hänt ganska mycket under de över 100 år som gått sedan han sa det. Däremot om alla människor hade haft den inställningen så hade nog Duell haft helt rätt. Ingen förändring kan ju ske om ingen försöker göra en förändring.

Vad som fick mig att tänka på det här citatet var en debattartikel i Corren som diskuterar huruvida skolan bör vara en sexuell normpolis, som jag blev tipsad om från en tweet av Johanna Sjödin. Nu handlar ju detta inte om teknik, men precis som teknik utvecklas samhället ständigt. En förändring sker endast om det är någon ser till att ändra folks värderingar. Följande i artikeln beskrev precis den inställning hos en person som inte kommer att utveckla samhället:

”Debattelitens sexuella värdegrund slår fast att allt är naturligt, all sex är bra sex. Det har varit viktigt historiskt, i kampen för kvinnors och sexuella minoriteters frigörelse, att markera att det inte är onaturligt med kvinnlig sexdrift eller homosexuella relationer. Men efter de segrarna har ”allt är naturligt”-rörelsen rusat vidare…”

Finns det verkligen ingen mer seger att vinna här? Är du helt säker? Först vill jag bara fråga om du är helt säker att kvinnors sexualitet är så frigjord. Lever vi inte fortfarande i en värld där kvinnor tycker det är jobbigt att ta för sig av sex för att det anses slampigt? Där kvinnor inte kan ta initiativ och vill få känslan av att det bara hände för att inte känna sig slampiga? (Okej, det här var inte poängen med det här inlägget, men om du tycker det är intressant så läs gärna Johanna Sjödins inlägg ”Passivitet som självbevarelsedrift!” om kvinnors och mäns inställning till sex)

Åter till den röda tråden, artikeln i Corren. Det jag reagerade mest på i hela artikeln och som gjorde mig ortentligt upprörd var följande rader:

”Skolan bör dock bara åläggas att sprida sådana normer och värderingar som majoriteten är överens om är moraliskt överlägsna, till exempel alla människors lika värde eller att demokrati är bättre än diktatur. I dag finns i Sverige ingen sådan ”konsensusnorm” kring sexualitet.”

I grunden tycker jag inte att skolan ska försöka inpränta värderingar i eleverna överhuvudtaget, men artikelförfattaren tycker uppenbarligen att det är okej att pränta in normer i dem? Hur ska vi nu förändra världen? Eller tycker författaren redan att världen är perfekt? När det kommer till idéer så ska skolan ge flera olika synsätt på det hela, för att låta eleverna själva ta ställning. En samhällskunskapslärare som bara prisade Miljöpartiet skulle vara ganska dålig, eftersom hen borde ge en objektiv bild av alla stora partier. En religionslärare som spenderade hela Religion A med att låta eleverna meditera buddhistiskt skulle inte heller vara speciellt bra på sitt jobb. Att integrera sex och samlevnad i samhällskunskapen är en mycket god idé, eftersom sex inte bara handlar om att skaffa barn och undvika könssjukdomar (vilket trots allt ofta fokusen ligger på i biologin). Sex har stora betydelser för relationer och därmed även samhället i stort.

Om man skulle börja undervisa normens sex och samlevnad i samhällskunskapen tror jag att det skulle bli ganska jobbigt för alla elever som bara fick höra vad normföräldern tycker; vänta med sex tills du är mentalt mogen (läs: vilket ingen vuxen tycker du är förens du fyllt åtminstone 20), ha bara sex med någon du älskar (för man kan inte tala om vad man gillar för andra människor, det är ju pinsamt!), flickor ha inte som mål att ha sex med många män (och om du råkar ha sex med många, visa det inte utåt!). Det skulle förstärka normen och göra annorlunda personer mindre accepterade av massan.

Att diskutera sex och samlevnad i samhällskunskapen skulle däremot öppna många fler portar för eleverna. Där de kan få lära sig med om olika sexuella livsstilar som inte ges något utrymme i dagens undervisning, exempelvis polyamori. Alla är så inbitna på att man ska vara tillsammans med en partner av motsatt kön, och även om homosexualitet är accepterat så är det inte förväntat. Och frågor som ”Har du pojkvän?” som en undran om det är okej att stöta på dig kommer aldrig upphöra innan folk inser att det finns folk som kan ha ha en partner som är okej med att man har sex med andra.

Vad jag vill säga till artikelförfattaren är följande: När man ändrade normen från att vara emot homosexualitet till för homosexualitet, så utgick man inte från en redan etablerad norm. Man utgick från att krossa en etablerad norm. Idag så skulle vi säga att den gamla normen om homosexualitet är felaktig, men i den tiden så kändes den naturlig och rätt för många, annars hade den ju inte varit norm. Det är mycket idag som kan kännas naturligt och rätt, men jag lovar dig, om vi öppnar oss för mer diskussioner om och utveckling av vår sexualitet så kommer vi passera flera av dagens normer som idiotiska om 10 år.

För samhället kommer alltid att behöva förändras, och det finns inte ett ändligt antal uppfinningar.

4 reaktion på “Everything that can be invented has been invented

  1. Viktor

    Den farhåga jag tror författaren till artikeln har, och som även jag delar, är att undervisningen kommer bli queernormativ, färgas av den typ av feminism som gett begreppet dåligt rykte eller liknande. Alltså att en sen sexdebut kan bli mer ifrågasatt än en tidig, och det är trots allt mer sannolikt att man är mogen nog när man är 20 än 15. Personligen känner jag mig ibland ifrågasatt i min könsidentitet och sexualitet samt ibland även skambelagd i min etnecitet. Jag är vit, heterosexuell man. Jag ser inget skäl till att andra med liknande identitet och sexualitet skulle bli mindre ifrågasatta och skambelagda i den diskuterade undervisningen. Jag tror helt enkelt att lärarna är för mänskliga för att det ska gå att hålla undervisningen så neutral som det krävs för att det ska blir bra.

  2. Rävöra Inläggsförfattare

    Det är också vad jag reagerar på. Vad är det för fel med att undervisa att man ska acceptera varandra trots att man har olika åsikter och livsstilar? Oavsett om man är en vit, heterosexuell man eller en indonesisk, polyamorös transa så ska man väl kunna bli accepterad för den man är. Bara för att jag tycker att man ska acceptera indonesiska polyamorösa transor så säger jag inte att det är bättre att vara det än en vit heterosexuell man. Varför ens lägga det på en skala där det ena blir bättre än det andra? Det är väl personen innanför som räknas?

    Ja, lärare är bara människor (tyvärr?). Det är redan ett problem i dagens sex och samlevnadsundervisning, eller snarare ligger problemet i frånvaro av den på sina håll. Det är självklart att det kommer skilja sig från skola till skola, men skolverket ska ha en plan med mål som i största möjliga utsträckning ska följas. Precis som med alla andra ämnen i skolan.

    Varför skulle en sen sexdebut bli mer ifrågasatt? Bara för att man öppnar om diskussion om sex och samlevnad betyder inte att man pushar någon att göra det. Grupptrycket från jämnåriga är redan ganska stort att man ska göra det. Vad som vore bäst är om kompisarna kan acceptera att vissa vill vänta och att föräldrarna accepterar att en 15åring antagligen är mogen nog om den känner sig det. Det handlar om sex, inte om rocket science… alla har utrustningen för att utföra det, och är man intelligent nog att sätta på kondom så är man mogen (vilket inte behöver betyda samma sak som redo).

  3. Viktor

    Vi är överens om hur det borde vara, men jag tror inte vi är överens om sannolikheten för att det kan uppnås.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>