Den historiske Jesus

Fanns Jesus på riktigt? Vem var han? Vad är skillnaden på den Jesus som vi hör talas om idag och den Jesus som levde under antiken? Vad kan man fastställa historiskt om Jesus?

fefo så är detta en diskussion som pågår just nu som jag deltar i tillsammans med bland andra Meglio och Vendelin Magichood. Att föra en diskussion om Jesus historiska existens är nyttigt tycker jag, för som kristen kanske man sällan reflekterar över vad man verkligen kan fastställa om hans liv. Det finns inte alls många icke-bibliska texter om honom, men han ska tydligen finnas omnämnd i register som en politisk rebell vilket alla som har läst bibeln kan förstå. Han upprörde många människor i sin omgivning. Hans rensning av templet är inte den fredligaste för att ta ett exempel.

Jag har lånat en bok från biblioteket som försöker ge en objektiv bild på vem Jesus var, och jag tycker absolut att den är läsvärd och jag vill rekommendera den. Det är ”Jesus – jude rebell gud?” av Sören Wibeck. Som sagt mycket läsvärd. Tyvärr var den som lånade boken innan mig rökare så hela boken stinker cigarettrök och får mig att bli illamående när jag öppnar den. Tycker att en sådan person borde bli av med lånekortet, för det är inte alls trevligt att låna en bok som stinker så mycket som den här gör.

Han tog de fem bröden och de två fiskarna, såg upp mot himlen och läste tackbönen över dem. Sedan bröt han dem och gav till lärjungarna för att de skulle dela ut till folket.

Dagens bibelord (15 juli) från bibeln.se (Luk 9:16)

En reaktion på “Den historiske Jesus

  1. Anders Branderud

    “Historiske Jesus”?!?

    Användningen av denna kontra-historiska självmotsägelse (bevisat av den eminenta avlidne Oxford-historikern, James Parkes, Conflict of the Church and the Synagogue) avslöjar ett förlitande på fjärde århundradets, hedniska, hellenistiska källor.
    Emedan forskare debatterar härkomsten av de ursprungliga redogörelserna på vilka de tidigaste omfattande (från det fjärde århundradet, även fragment är från efter-135 i vanlig tideräkning), romerska hedniska, hellenist-omskrivna versionerna var baserade, så finns det inte ett fragment, inte ens en bokstav i NT som har sitt ursprung DIREKT från det första århundradets fariséeiska judar som följde fariséen Ribi Yehoshua.

    Historiker såsom Parkes, et.al, har obestridligen bevisat att fjärde århundradets romerska kristendom var den 180 graders polära antites av första århundradets judendom av alla fariséeiska Ribis. Den tidigaste (efter-135 i vanlig tideräkning) sanna kristna var illvilligt antinomian (anti-Torah), hävdade att de efterträdde och ersatte Torah, judendom och det (”andliga”) Israel och judarna. Den ursprungliga kristendomen var anti-Torah från början emedan DSS (viz., 4Q MMT) och all annan judisk dokumentation bevisar att alla första århundradets fariséer var pro-Torah.

    Det är ett berg av historisk judisk information kristna har vägrat att behandla på sidan http://www.netzarim.co.il (see, speciellt, History museum-sidorna som börjar med ”30-99 I vanlig tideräkning”).

    Den ursprungliga kristendomen = anti-Torah. Ribi Yehoshua och hans Netzarim, liksom alla andra fariséer, var pro-Torah. En omedgörlig motsägelse.

    Att bygga en romersk avbildning från hellenistiska hörsägen-återgivningar – årtionden efter döden av den första århundradets fariseeiska Ribi, och efter en utdrivning med våld av hellenistiska romerska hedningar, av hans ursprungliga judiska efterföljare (år 135 I vanlig tideräkning, dokumenterat av Eusebius) – baserat på skrifterna av en hellenistisk jude som blev avskuren som en avfälling av de ursprungliga judiska efterföljarna (dokumenterat av Eusebius), är cirkelresonemang genom hedniskt-romerska hellenistiska linser.

    Det som den historiska fariséeiska Ribin undervisade finns inte i efter-år 135 I vanlig tideräkning hellenistiska romerska hörsägen-återgivningar, utan i judiska beskrivningar av fariséer och fariséeiska Ribis av den perioden.. i Dödahavsrullarna 4Q MMT (se professor Elisha Qimron), inter alia.

    Till de kristna som läser: Frågan är, nu när du har blivit informerad, kommer du att följa den autentiska historiska fariséeiska Ribin? Eller att fortsätta följa den efter-år 135 i vanlig tideräkning romerskt-omskrivna antitesen – en avgud?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>